Loose ends

Een donderdagavond, een jaar of wat geleden. Onbestemde pijn, vaag, niks ergs, vroeg naar bed. Wat ik afdeed als “een zoveelste pijntje, gaat wel over”, bleek reden om daags erna op de spoed van een ziekenhuis te belanden. 

Wat ik leerde, the hard way, was dat mijn lichaam verre van onfeilbaar was. Als je niet goed zorgt voor lijf en leden, komt er een moment dat het geheel eigenhandig de handdoek in de ring gooit. Zie die maar eens op te rapen. Bang voor de consequenties van het zo lang negeren van mijn fysieke gesteldheid, ben ik een lijstje-voor-het-leven gaan maken. Omdat leven geen uitstel duldt. Want weet jíj wanneer het afgelopen is? 

Op mijn lijstje staan diverse items. Zo wil ik graag Ayer’s Rock gaan zien, in Australië. En de Taj Mahal. Ik wil mijn wiskunde op eindexamenniveau brengen. Een spoor achterlaten op de aarde door iets góeds te doen voor de wereld. Mijn zoon al die mooie dingen laten zien die het leven zo waard maken voor 100% geleefd te worden. Ik wil goed voor mijn lijf zorgen, omdat dat het voertuig is dat me langs al die andere zaken zal brengen. Als ik mijn lijf verwaarloos, zal ik zeker niet mijn leven kunnen leven to the fullest

Dat is de reden waarom ik, anderhalf jaar geleden, uit het niets ben begonnen met hardlopen. Wat begon als een manier om mijn conditie weer een beetje op peil te brengen, groeide uit tot een passie die zijn weerga niet kent. Hardlopen geeft me de kracht waarvan ik nooit had durven denken dat ik die  in me had.  

Lichaam en geest zijn krachtig met elkaar verbonden. En hardlopen zorgt voor een biologisch proces dat je mondhoeken naar je oorlelletjes doet neigen. Verslavend? Jazeker. Zelfs al ga ik bij een duurloop door een diep dal, na een uur beginnen de stofjes in mijn hoofd hun werk te doen en krijg ik zichtbaar meer plezier in wat ik doe. Pieken bestaan slechts bij de gratie van diepe dalen.  Opkrabbelen en doorlopen, verder en verder. Ik weet niet waarheen. Ik weet wel waarvóór.

Geef een reactie

