My left foot

Volgens mijn officiële sportkeurmeester gaat het fysiek erg goed met mij. Mijn hart en longen functioneren op topniveau. Nou ja. Voor een vrouw van mijn leeftijd. De stand van mijn heupen valt onder de categorie “stabiel” en mijn bekken is zó sterk dat ik 14 kinderen zou kunnen baren zonder ook maar slightly uit balans te geraken. Knieën zouden beter kunnen, maar met wat oefeningen van de bovenbeenspieren kunnen die nog héél wat mijlen mee.

In mijn rug is geen greintje kromtrekking te bekennen. Misschien een kleine holling onderin, maar als die zo getraind blijft als ze is, kan ik daarmee nog op voetreis naar Rome en terug via Athene zonder schade op te lopen. De schouders staan kaarsrecht, en ik kijk redelijk helder uit mijn ogen. Een fit lijf, zullen we maar zeggen. Ik teken ervoor, zucht mijn vader, die, na vele tropenjaren hard werken, toch wat defecten in zijn bewegingsapparaat heeft ontdekt. So far, so good, zou je kunnen concluderen.

Er is één – zij het kleine – uitzondering. Er is één onderdeel aan mijn lichaam dat ronduit weigert zich iets aan te trekken van de reeds geconstateerde topconditie waarin mijn lijf verkeert. Dat een eigen cunning plan heeft waar ik niets van weet, waar ik niet in gekend ben en waaraan ik overgeleverd ben als aan de goden. Die dissidente factor is mijn linkervoet. Dat is raar. Want ik heb niets aan mijn linkervoet. En dat is wel het meest eigenaardige. Ik mankeer helemaal niets. Klinisch is er geen enkele oorzaak aan te wijzen voor de afwijking waar ik meer en meer last van heb.

Een korte uiteenzetting. Ik train twee keer per week. Beide keren ben ik circa 2 uur onderweg en bezig met lopen. Opwarmen, intervallen, duurlopen en afkoelen. Dit alles op zeer verantwoorde wijze en onder begeleiding van mensen die hier zichtbaar verstand van hebben. Niets aan de hand. Ik doe het helemaal goed.

Het probleem doet zich dan ook pas voor buiten het blikveld van de deskundigen. Bij iedere race gooit mijn afvallige voet spontaan de handdoek in de ring van “fysieke samenwerking”. Concreet: zodra ik begin te lopen voelen mijn linkervoet en linkerenkel totaal verstijfd aan. Na verloop van tijd beginnen ze aardig op mijn pijngevoelige zenuwen te werken. Hoe meer ik probeer mijn voet en enkel te ontzien, hoe erger het wordt. Bikkel als ik ben – in sommige gevallen is koppigheid een positieve eigenschap – loop ik toch altijd maar door. Want dat is toch zoiets geks met hardlopen… zolang je maar doorgaat hoef je ook niet over stoppen na te denken. Na een uurtje hardlopen, een kilometertje of 10 verder, verdwijnt de pijn als sneeuw voor de zon. Ik ben me niet langer bewust van een zere voet – en dat is prettig, want lopen op zere voeten en je daar bovendien vreselijk bewust van zijn is hell on earth

Na nogal wat herhalingen van deze “zere-race-voet” heb ik besloten dat het wel tussen mijn oren móet zitten. Zo’n voet gaat natuurlijk niet van niks raar doen. Het zullen de zenuwen zijn. De spanning voor de strijd. Hoogoplopende nervositeit die te maken heeft met de duur, de snelheid, het parcours, het hoogteverschil… Tsja, zo’n voet kan daar maar mee zitten. En nu ik eenmaal kennis heb van wat er aan de hand is, moet ik er, als beheerder van het voetenwerk, ook maar meteen goed voor zorgen. Want kwaad worden helpt niet. Dat is duidelijk. En mijn voet verwijzen naar een carriere als linkervoetschilder, daar word ik ook niet blij van. Lopen wil ik! Traploos regelbaar en pijnloos lopen! Gelukkig zijn er allerlei sites die me met raad en daad bijstaan. Deze bijvoorbeeld: Taking care of your feet.  Of deze: Preparing for the race. Over het uitkiezen van goede schoenen of kiezen uit het scala van running socks dat op de markt is.

Ik sta er niet alleen voor. Het web loopt over van zelfhulpgroepen van gestrande hardlopers, therapeuten met buikgevoel voor voeten en trainers die me via de meest uiteenlopende theorieën van mijn ongemakken af kunnen helpen. Geen nood, Vaal. Er is kennis genoeg voorhanden;  er is hulp unterwegs. Het komt wel goed met mijn linkervoet.

Geef een reactie

